Багатоповерхівки в Горі: бути чи не бути?
Усе дитинство я прожила в квартирі. Ще й так склалося, що ми з батьками оселилися в новому п’ятиповерховому будинку, де протягом багатьох років мешканці безперервно проводили ремонтні роботи. Поспати вдень у тиші було за щастя. Тому бажання жити в приватному будинку стало моєю мрією ще з дитинства. Коли взимку можна зліпити снігову бабу на власному подвір’ї і дивитись на неї через віконце. Коли навесні можна сісти під квітучою абрикосою або вишнею і слухати годинами як працюють бджоли, а влітку можна зірвати з гілки у власному садку стигле й духмяне, ще тепле від сонячного проміння, яблуко. Коли восени, гріючись останнім сонячним теплом, маєш змогу вдихнути аромат пожовклого листя і насолодитись його ніжним дотиком. Мрія моя здійснилась – живу в мальовничому селі, де кожного дня серед круговерті буденних справ маю чарівну нагоду спостерігати за природою навколо мене. Неодноразово чула від своїх знайомих, колег та друзів, які довго проживають у приватних будинках, що увесь цей час вони мріяли жити у квартирах. Пояснюють просто: набридло все це – город, худоба, – хочеться повернутись до своєї квартири і просто відпочити. Напевно, бажання таких мрійників все ж здійснюються. Швидкість, з якою будують багатоповерхові будинки, просто вражає. От і наше село, таке привабливе для забудовників близьким сусідством із столицею, скоро й селом не можна буде назвати, бо воно поступово перетворюється на місто.
Останнім часом в Горі житлові комплекси ростуть, як на дріжджах: недобудований житловий комплекс на вулиці Грушевського, зданий в експлуатацію ЖК «Кантрі Хаус», «Кантрі ТаунХаус», який почали будувати влітку 2016 р., а тепер ще й житловий багатоповерховий комплекс на 380 квартир за сільрадою, забудовником якого є ТОВ «Добробут БУД». І досі не зрозуміло, скільки там буде поверхів. Забудовники стверджують, що має бути 7 поверхів та цокольне приміщення, а на ескізах зображено 8 поверхів, не враховуючи цокольного. То де ж правда?
«Кантрі ТаунХаус» – це новий комплекс, будівництво якого розпочали майже півроку тому, на околиці села навпроти «Кантрі Хаусу». Як зазначає адміністрація ЖК «Кантрі Хаус», до нового комплексу вони ніякого стосунку не мають, адже власники й забудовники у них різні. Бізнесмени розпочали будівництво 14-ти двоповерхових будинків на 132 квартири. На сайті нового комплексу однією з його переваг забудовниками вказано «автономну інженерію», хоча не зовсім зрозуміло, що саме мається на увазі.
Усі ми розуміємо, що, купуючи житло, люди розраховують і на наявність необхідних комунікацій: світло, тепло, газ, водопостачання, водовідведення, автостоянка, зручна інфраструктура. Зрозуміло, що всі ці складники додають привабливості житловому комплексу.
Що ж маємо ми? Не секрет, що в селі є проблема з напругою в електромережі. Багато жителів жаліються, що пральна машина або мікрохвильова піч не працюють саме через низьку напругу. Воно й зрозуміло, адже електромережі в селі старі й зношені, тому і не витримують такого навантаження. Забудовники комплексів годують нас обіцянками встановити власні трансформаторні підстанції, наголошуючи, що електропостачання майбутніх будинків ніяк не залежатиме від сільських електроліній.
Забудовникам доведеться бурити власну свердловину, можливо, і не одну, а також будувати свій локальний водогін, оскільки насоси сільських свердловин не мають достатніх потужностей, аби забезпечувати водою такі величезні житлові комплекси. Особливо влітку, під час посухи, коли ввечері селяни масово поливають свої городи.
Що ж до водовідведення, то тут ситуація взагалі катастрофічна. Збудований «Кантрі Хаус» вирішив цю проблему, встановивши систему очисних споруд, де господарчо-побутові стоки проходять очистку високого рівня і вже очищеними потрапляють до штучного озера. Звідти вода частково випаровується. Кажуть, що її можна використовувати для поливу рослин.
А от з поверхневими стоками (дощова вода, талий сніг) в «Кантрі Хаус» ситуація дещо складніша. Під час рясних опадів їхня система локальних очисних споруд дощової каналізації не витримує такої кількості води, внаслідок чого підтоплюються підвальні приміщення. Тому ЖК став відкачувати надлишкову води за допомогою насосів та відводити її у зрошувальний канал поблизу лісу. Зі слів адміністрації, усі дозвільні документи на такі маніпуляції у них є. Залишилось тільки нашим депутатам ухвалити робочий проект «Будівництво локальних очисних споруд дощової каналізації ЖК «Кантрі Хаус»…».
Проект то ухвалювали (рішення № 551-27-VІІ від 22.12.2016 р.), то скасовували (рішення № 591-27-VІІ від 29.12.2016 р.), а потім на скасування цього рішення взагалі було накладено вето. Згодом це питання про скасування рішення № 551-27-VІІ від 22.12.2016 р. було винесено на повторний розгляд. Пісеньку пам’ятаєте? «Я оглянулся посмотреть, не оглянулась ли она, чтоб посмотреть, не оглянулся ли я». Усі ці перипетії таки закінчились скасуванням рішення № 551-27-VІІ від 22.12.2016 р., тож поки що цей проект не ухвалили, і зливати дощові стоки у зрошувальний канал ЖК «Кантрі Хаус» не має права. Цікаво, що робитиме «Кантрі ТаунХаус» зі своїми стоками? Зробить своє автономне озеро чи приєднається до того, що є навпроти?
Куди діватиме господарчо-побутові стоки житловий комплекс на вулиці Грушевського, також таємниця. Злі язики кажуть, що після очищення така вода потраплятиме просто під землю, тобто у водоносний горизонт. Зливати стічну воду, хай навіть очищену, у водоносний горизонт – це злочин. Однак тут варто згадати, що проекту водовідведення цього комплексу ніхто не бачив.
Що ж стосується ЖК за сільською радою, то тут ситуація з водовідведенням також не зрозуміла до кінця. На зустрічі депутатів з представниками забудовника ТОВ «Добробут БУД» було наголошено, що каналізація йтиме від житлового комплексу по трубі вулицею Калинова до лісу, через с. Щасливе, до Бортницької станції аерації. На прохання депутатів ознайомитись з проектом водовідведення представники ТОВ «Добробут БУД» відповіли, що цей документ буде розробляти окреме бюро і його в них немає. Чи не видається дивним, що будівництво вже розпочалося, а проекту водовідведення немає?
Автостоянки – актуальна проблема нових забудівель. У проекті житлового комплексу за сільрадою його забудовники передбачили 189 паркомісць. Хоча, згідно з ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» від 17.04.1992 р., розрахункова кількість автомобілів для цього житлового комплексу становить 155 одиниць. Минуло понад 20 років, часи змінилися і наявність двох авто у родині не є дивиною, тож навіть 189 паркувальних місць явно недостатньо. Очевидно, що автомобілі будуть паркувати і під хатами мешканців.
З огляду на те, що поруч із майбутнім житловим комплексом знаходиться школа, виникає питання, чи дотримано у проекті всі вимоги до побудови автостоянки поблизу території навчального закладу. Адже парковка має бути віддалена від неї на визначену відстань (згідно з ДБН 360-92**).
Припустимо, що 9 семи- чи восьмиповерхових будинків заввишки 28 м таки збудували. Вони знаходитимуться поруч із шкільним стадіоном, який через новобудову більшу частину сонячного дня буде знаходитись у затінку. Чи розраховували забудовники рівень інсоляції (освітлення сонячним промінням) навколишніх територій? І знову питання, і знову без відповіді.
Тепер докладно про інфраструктуру. Найперше, що необхідно для таких комплексів, – це садочок і школа, а вже потім супермаркети і заклади дозвілля. Усі забудовники обіцяють побудувати у складі своїх комплексів такі об’єкти, але, на жаль, все так і залишається обіцянками.
Для прикладу візьмемо вже збудований «Кантрі Хаус», де проживають діти різного віку. Частина з них відвідує наш садочок «Берізка». Варто зауважити, що проблема із влаштуванням дитини до садка існує багато років: в ньому катастрофічно не вистачає місць для всіх бажаючих. Що ж буде, коли з’явиться ще й «Кантрі ТаунХаус» та ЖК від ТОВ «Добробут БУД»?
Ситуація зі школою також непроста. Зрозуміло, що велика кількість дітей шкільного віку буде їздити на навчання у школи Києва чи Борисполя. Та все ж їх переважна більшість ходитиме до нашої школи. А проблем там не менше ніж у садочку. Класних кімнат недостатньо. Нова школа або добудова до неї потрібна як повітря, можливо, більше, ніж будинок культури. Якщо навіть там і з’являться школа і садок, то якими вони будуть – державними чи приватними? Хто дасть відповідь на ці запитання?
Нам розповідають гарні казочки про те, що побудують будинок культури, на який ми чекаємо уже понад 20 років. Якщо припустити, що його, всупереч усім обставинам все-таки побудують, то кому він належатиме: забудовникові чи громаді? Чи будемо ми користуватися ним як комунальною власністю, чи його здаватимуть нам в оренду на визначених умовах та за певну вартість? Як бачимо, гарантій у немає ніяких. Чи не буде так, що, збудувавши першу чергу будинків та продавши їх, забудовник вирішить припинити подальше будівництво комплексу? І ми з вами залишимось без будинку культури, зате з величезною чи то семи-, чи то восьмиповерховою хатою посеред села.
Важливим є і питання медичного обслуговування. Населення села збільшується, а от кількість лікарів залишається незмінною. У нашій амбулаторії працює лише один сімейний лікар. Відповідно до нормативних документів МОЗ України, один сімейний лікар має обслуговувати 2 тисячі населення. Думаю, ні для кого не секрет, що нас у селі понад шість тисяч. Коли наша Христина Степанівна приходить зранку на роботу, вона не знає за що спершу братися: приймати пацієнтів, від кількості яких темно в коридорі, чи їхати на виклики. Лікарка просто фізично не встигає оглянути всіх, хто потребує допомоги, не кажучи вже про купу паперової роботи, яку за неї ніхто теж не виконає. Що ж буде тоді, коли після заселення житлових комплексів населення виросте більше ніж на одну тисячу людей?
І ще декілька питань, які просто неможливо обійти. Для тих, хто добирається до місця роботи на авто, є також нерадісна новина. Потік машин у селі, безумовно, збільшиться, а от дорога ширшою не стане. Вранці, особливо в годину пік, виїхати з села буде достатньо важко. Ця проблема існує вже зараз, а за умови заселення ЖК стане катастрофічною.
Стосується це й будівництва ЖК за сільрадою. На зустрічі депутатів з представниками забудовника ТОВ «Добробут БУД» порушувалось питання про рух вантажівок з будівельними матеріалами вулицями села. А з початком будівництва їх чимало буде сновигати туди-сюди і не один день, і, можливо, не один рік. Виникає питання, якою вулицею вони їхатимуть? Рух великогабаритного транспорту згубно впливає на будинки, особливо старої забудови. Від постійного руху таких автомобілів вони просто розсиплються.
Будівництво ЖК від ТОВ «Добробут БУД» вже розпочалося, а на обговоренні представники компанії забудовника надали депутатам лише ескізи майбутнього комплексу, вирішивши, що ознайомлення з самим проектом буде занадто складним для їх розуму. Чи, може, щоб ті не розгледіли чогось зайвого?
Чи передбачали депутати виникнення такої кількості проблем, ухвалюючи важливі рішення про будівництво багатоповерхівки у центрі села? Чи усвідомлювали вони всю ту відповідальність, що лягла на їх плечі? Адже з наданням дозволу на подібні будівництва наше село дуже швидко і беззворотно змінить своє обличчя, а чи це рішення було правильним, визначить час.
Наш молодий і амбітний голова, йдучи в ногу з часом, на повній швидкості взяв курс на урбанізацію. Чи не виявиться згодом, що ми, як сумнозвісний «Титанік», рухаємось прямо на айсберг, наслідки від зіткнення з яким будуть більш ніж очевидні для нас із вами.